ΤΡΟΦΙΜΟ

Επισκόπηση της σημερινής αλυσίδας εφοδιασμού παντοπωλείου και σούπερ μάρκετ
Η αλυσίδα εφοδιασμού που παραδίδει τα φρέσκα προϊόντα στα παντοπωλεία περιλαμβάνει πολλά στάδια και παράγοντες, όπως αγρότες, διανομείς, μεταφορείς, χονδρέμποροι και λιανοπωλητές. Ακολουθεί μια απλουστευμένη επισκόπηση της αλυσίδας εφοδιασμού:
- Γεωργία
Η διαδικασία καλλιέργειας και συγκομιδής των προϊόντων ξεκινά από το αγρόκτημα, όπου οι αγρότες χρησιμοποιούν διάφορες τεχνικές για την παραγωγή καλλιεργειών, όπως φύτευση, πότισμα και λίπανση. - Συγκομιδή
Μόλις τα προϊόντα είναι έτοιμα, συγκομίζονται και ταξινομούνται για να διασφαλιστεί ότι μόνο προϊόντα υψηλής ποιότητας αποστέλλονται για διανομή. - Συσκευασία
Μετά τη διαλογή των προϊόντων, τα προϊόντα συσκευάζονται για να προστατεύονται κατά τη διάρκεια της μεταφοράς. Η συσκευασία μπορεί να περιλαμβάνει κουτιά, κιβώτια ή εμπορευματοκιβώτια. - Μεταφορά
Τα συσκευασμένα προϊόντα στη συνέχεια μεταφέρονται από το αγρόκτημα στον διανομέα ή τον χονδρέμπορο. Αυτό μπορεί να γίνει με φορτηγό, σιδηροδρομικά ή αεροπορικώς, ανάλογα με την απόσταση και τον επείγοντα χαρακτήρα της παράδοσης. - Διανομή
Μόλις το προϊόν φτάσει στον διανομέα ή τον χονδρέμπορο, ταξινομείται ξανά και ο διανομέας ή ο χονδρέμπορος θα το πουλήσει στους λιανοπωλητές, όπως τα παντοπωλεία. - Λιανική πώληση
Το παντοπωλείο παραλαμβάνει στη συνέχεια τα προϊόντα και τα εκθέτει προς πώληση στους πελάτες.
Πολλά πιθανά προβλήματα μπορεί να προκύψουν σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, όπως ζημιές κατά τη μεταφορά, καθυστερήσεις στην παράδοση ή προβλήματα ποιότητας. Οι προκλήσεις αυτές μπορεί να είναι ιδιαίτερα έντονες για προϊόντα όπως τα φρέσκα προϊόντα και τα λουλούδια, τα οποία απαιτούν προσεκτικό χειρισμό και αποθήκευση για να διατηρηθεί η φρεσκάδα και η ποιότητα.
Δεδομένου ότι το 93% των παντοπωλών σημείωσε ότι έχει παρατηρηθεί αύξηση της ζήτησης για φρέσκα τρόφιμα, είναι σημαντικό για τους λιανοπωλητές να αναπτύξουν ένα σύστημα που διατηρεί την ποιότητα και παρατείνει τη διάρκεια ζωής στο ράφι.
Τα τελευταία χρόνια, οι αλυσίδες εφοδιασμού των παντοπωλείων έχουν υποστεί ραγδαίο μετασχηματισμό μετά την πανδημία COVID-19. Οι αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών ήταν μια πηγή πίεσης. Οι πανικόβλητες αγορές ειδών πρώτης ανάγκης προκάλεσαν απροσδόκητα κύματα ζήτησης που οι λιανοπωλητές δυσκολεύτηκαν να καλύψουν.
Ταυτόχρονα, οι δυσκολίες στελέχωσης του προσωπικού προκάλεσαν την προσωρινή διακοπή λειτουργίας ή τη λειτουργία με μειωμένη δυναμικότητα επιχειρήσεων, από εργοστάσια επεξεργασίας τροφίμων έως ναυτιλιακές εταιρείες.
Ωστόσο, η πανδημία δεν είναι η μόνη τάση που οδηγεί σε αλλαγές στις αλυσίδες εφοδιασμού των παντοπωλείων. Η στροφή προς πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες και η αυξανόμενη ζήτηση για φρέσκα και τοπικά προϊόντα οδήγησαν τους λιανοπωλητές να επικεντρωθούν στη βελτίωση της ποιότητας και της διαθεσιμότητας των φρέσκων τροφίμων.
Οι έμποροι λιανικής πειραματίζονται με διαφορετικές μορφές, όπως τα πακέτα γεύματος, οι εμπειρίες φαγητού στο κατάστημα και τα προϊόντα που προέρχονται περισσότερο από την τοπική αγορά. Ως αποτέλεσμα, επενδύουν επίσης στην τεχνολογία για να εξασφαλίσουν καλύτερη διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού και παρακολούθηση των προϊόντων.
Τι προκαλεί προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού στα παντοπωλεία;
Παρά τις καλύτερες προσπάθειες των παντοπωλείων, η αλυσίδα εφοδιασμού φρέσκων προϊόντων δεν είναι καθόλου ομαλή. Πολλοί παράγοντες μπορούν να οδηγήσουν σε προϊόντα που δεν υπάρχουν σε απόθεμα, καθυστερημένες αποστολές, υψηλότερες τιμές και άλλα προβλήματα για τους καταναλωτές.
Μια μετα-πανδημική αλλαγή
Η ασφαλής παράδοση φρέσκων, υγιεινών προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι μια πολύπλοκη διαδικασία με πολλούς εμπλεκόμενους φορείς. Οι παραγωγοί συγκομίζουν, ταξινομούν και συσκευάζουν τα προϊόντα τους, τα οποία στη συνέχεια αποστέλλονται με φορτηγό, αεροπορικώς ή σιδηροδρομικώς σε έναν διανομέα ή χονδρέμπορο. Αυτοί με τη σειρά τους πωλούν στα ίδια τα παντοπωλεία. Όταν έστω και ένας κρίκος αυτής της αλυσίδας διαταράσσεται, δημιουργούνται σημαντικοί κυματισμοί σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού και προς τις δύο κατευθύνσεις.
Η πανδημία COVID-19 διατάραξε την ευαίσθητη αλυσίδα εφοδιασμού προϊόντων με τρόπους από τους οποίους τα παντοπωλεία ακόμη ανακάμπτουν. Το κλείσιμο των συνόρων, η διακοπή λειτουργίας των εγκαταστάσεων, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και οι αιχμές στη ζήτηση των καταναλωτών συνέβαλαν στη δυσκολία να γεμίσουν τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Ενώ ορισμένες από αυτές τις πιέσεις ήταν προσωρινές, αποκάλυψαν βαθύτερες αδυναμίες στην αλυσίδα εφοδιασμού νωπών προϊόντων που παραμένουν μέχρι σήμερα. Ως αποτέλεσμα αυτών των αλλαγών, τα παντοπωλεία και τα σούπερ μάρκετ εξακολουθούν να εργάζονται για να αποκαταστήσουν τις γραμμές εφοδιασμού τους και να επιστρέψουν στα προ της πανδημίας επίπεδα.
Κλιματική αλλαγή
Οι μέσες θερμοκρασίες σε ολόκληρο τον πλανήτη αυξάνονται. Ο Ιούλιος του 2023 ήταν ο θερμότερος μήνας στην ανθρώπινη ιστορία μέχρι σήμερα. Αυτό δεν είναι πρόβλημα μόνο των θερμοκρασιών- η κλιματική αλλαγή φέρνει ακραία καιρικά φαινόμενα σε όλο τον κόσμο. Οι ψυχρές εποχές είναι πιο ψυχρές. Οι βροχερές εποχές είναι πιο έντονες. Οι καταιγίδες είναι πιο βίαιες.
Αυτοί οι συνδυασμένοι παράγοντες προκαλούν ένα διπλό πρόβλημα. Πρώτον, καθυστερεί το χρονοδιάγραμμα φύτευσης των αγροτών, γεγονός που διαταράσσει το πότε τα τρόφιμα είναι «στην εποχή τους» και στις καλύτερες τιμές τους. Δεύτερον, όταν φυτεύονται οι καλλιέργειες, οι ακραίες καιρικές συνθήκες τις καθιστούν ευάλωτες σε μαζικούς θανάτους και βακτηριακή μόλυνση, με αποτέλεσμα χαμηλότερες αποδόσεις.
Οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν επίσης την ποιότητα κατά τη μεταφορά. Τα οχήματα που ταξιδεύουν βόρεια και νότια είναι πιο ευάλωτα στη θέρμανση από τον ήλιο, καθώς η πλατιά πλευρά του ρυμουλκούμενου εκτίθεται σε μια σταθερή πηγή θερμότητας. Καθώς η μέση ημερήσια θερμότητα αυξάνεται, αυτό θέτει τα ευαίσθητα στη θερμοκρασία προϊόντα σε μεγαλύτερο κίνδυνο απόκλισης της θερμοκρασίας κατά τη μεταφορά.
Αύξηση του κόστους
Οι χαμηλότερες αποδόσεις σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους των καυσίμων και του πληθωρισμού έχουν συμβάλει στην αύξηση των δυσκολιών σε κάθε στάδιο της αλυσίδας εφοδιασμού των προϊόντων. Για παράδειγμα, οι υψηλές τιμές της βενζίνης έχουν αυξήσει τις τιμές μεταφοράς για τους παραγωγούς και τους διανομείς που βασίζονται στα φορτηγά για τη μεταφορά των προϊόντων. Η αποθήκευση έχει επίσης γίνει πιο ακριβή χάρη στις αυξήσεις των μισθών, το αυξανόμενο κόστος των ακινήτων και άλλα.
Αυτές οι αυξήσεις των τιμών μειώνουν τα περιθώρια κέρδους παντού και το κόστος μετακυλίεται στους αγοραστές, με αποτέλεσμα να μειώνονται συνολικά οι πωλήσεις. Οι καλλιεργητές αποστέλλουν λιγότερα προϊόντα από ό,τι στο παρελθόν και ταυτόχρονα γίνεται πιο ακριβό γι’ αυτούς να το κάνουν.
Ελλείψεις εργατών
Τα παντοπωλεία έχουν πληγεί ιδιαίτερα από τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένης της συνεχιζόμενης έλλειψης φορτηγατζήδων. Στην πραγματικότητα, το 65% των παντοπωλείων σημείωσε ότι έχει επηρεαστεί από τα υψηλά ποσοστά εναλλαγής εργαζομένων τα τελευταία 1-2 χρόνια.
Ο χρόνος είναι ζωτικής σημασίας κατά τη μεταφορά και αποθήκευση των φρέσκων προϊόντων, τα οποία έχουν τυπική διάρκεια ζωής μόλις 10-14 ημέρες. Οι δυσκολίες στελέχωσης του προσωπικού με τους φορτωτές καθιστούν πιο δύσκολη τη μετακίνηση των προϊόντων που βρίσκονται ήδη υπό μεταφορά μεταξύ των τοποθεσιών, αυξάνοντας τις περιόδους αναμονής στις αποθήκες και μειώνοντας τη διάρκεια ζωής των προϊόντων.
Ποιοτικός έλεγχος
Τα παράσιτα ή οι παθογόνοι μικροοργανισμοί μπορούν να εξαπλωθούν σε ένα απόθεμα προϊόντων σε οποιοδήποτε στάδιο της αλυσίδας εφοδιασμού, από το αγρόκτημα έως το παντοπωλείο. Παράσιτα όπως τρωκτικά, έντομα και πτηνά μπορούν να εισέλθουν σε μια αποθήκη ή ένα φορτηγό και να μολύνουν τα προϊόντα. Εν τω μεταξύ, παθογόνα όπως βακτήρια, ιοί και μύκητες μπορούν να εισαχθούν κατά τη διάρκεια της συγκομιδής ή του χειρισμού, εάν οι εργαζόμενοι έχουν κακή υγιεινή ή εάν ο εξοπλισμός και οι επιφάνειες δεν έχουν απολυμανθεί σωστά. Μόλις προσβληθεί μια παρτίδα προϊόντων, τα παράσιτα ή τα παθογόνα μπορούν εύκολα να εξαπλωθούν σε άλλες παρτίδες μέσω διασταυρούμενης μόλυνσης, εάν τα μολυσμένα και τα μη μολυσμένα προϊόντα αποθηκεύονται στον ίδιο κάδο.
Για να αποφευχθούν περιστατικά τροφιμογενών ασθενειών, τα παντοπωλεία πρέπει να παραμείνουν σε εγρήγορση όσον αφορά τον ποιοτικό έλεγχο κατά τη μεταφορά των προϊόντων. Για μέγιστη ασφάλεια, οι προσπάθειες αυτές πρέπει να υπερβαίνουν τα βασικά μέτρα, όπως οι τακτικές επιθεωρήσεις και η χρήση κατάλληλων σφραγισμένων δοχείων για τη μείωση της εξάπλωσης των μολυσματικών παραγόντων.
Για παράδειγμα, η διατήρηση της κατάλληλης θερμοκρασίας κατά τη μεταφορά και την αποθήκευση μπορεί να αποτρέψει την ανάπτυξη παρασίτων και παθογόνων μικροοργανισμών σε φρούτα και λαχανικά που απαιτούν συγκεκριμένες θερμοκρασίες. Η τεχνολογία εντοπισμού και παρακολούθησης της θερμοκρασίας σε πραγματικό χρόνο μπορεί να ειδοποιήσει τους προμηθευτές, τους αποστολείς και τους παντοπώλες για πιθανά προβλήματα, επιτρέποντάς τους να λάβουν άμεσα διορθωτικά μέτρα. Επιπλέον, η τεχνολογία παρακολούθησης παθογόνων μπορεί να ανιχνεύσει ασθένειες στο απόθεμα, επιτρέποντας τη γρήγορη απομόνωση και απομάκρυνση των μολυσμένων προϊόντων για την αποφυγή περαιτέρω σπατάλη
Έλλειψη ορατότητας της αλυσίδας εφοδιασμού
Η άνοδος της τεχνολογίας ορατότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως οι οθόνες παρακολούθησης της θερμοκρασίας σε πραγματικό χρόνο, έχει αλλάξει τα δεδομένα στον κλάδο του παντοπωλείου. Τα δεδομένα από αυτά τα εργαλεία επιτρέπουν στις εταιρείες να εντοπίζουν γρήγορα τις αδυναμίες της αλυσίδας εφοδιασμού, από μια αποθήκη με ελαττωματικά συστήματα κλιματικού ελέγχου έως αργές διαδρομές αποστολής. Οπλισμένες με αυτές τις πληροφορίες, οι εταιρείες μπορούν να αναπτύξουν εναλλακτικές διαδρομές, τοποθεσίες ή συστήματα για να προλάβουν τα προβλήματα ποιότητας και τις διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού πριν ξεκινήσουν.
Οι εταιρείες που δεν έχουν αυτού του είδους την ορατότητα στην αλυσίδα εφοδιασμού προϊόντων υφίστανται ένα σημαντικό μειονέκτημα στη σημερινή ταχέως κινούμενη αγορά. Βασιζόμενες σε μία μόνο εικόνα – εάν τα προϊόντα πωλούνται ή όχι – περιορίζουν την ικανότητά τους να βελτιστοποιούν ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού τους και να αυξάνουν την ανθεκτικότητά τους απέναντι σε συνεχείς διαταραχές.
3 λύσεις στις προκλήσεις της αλυσίδας εφοδιασμού
Ευτυχώς για τα παντοπωλεία, η τεχνολογία, όπως η παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο και η παρακολούθηση της θερμοκρασίας, μπορεί να μειώσει τις δυσκολίες της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως αυτές που αναφέρονται παραπάνω. Ωστόσο, η τεχνολογία έχει αξία μόνο αν χρησιμοποιείται αποτελεσματικά. Παρακάτω παρατίθενται μερικές συμβουλές για να διασφαλιστεί ότι τα καταστήματα παντοπωλείου θα αξιοποιήσουν στο έπακρο τις επενδύσεις τους στην τεχνολογία της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Αναπληρώστε τα δεδομένα όταν χάνεται το σήμα
Πολλές τεχνολογίες παρακολούθησης και εντοπισμού βασίζονται σε σήματα κινητής τηλεφωνίας για τη μετάδοση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο από αισθητήρες που είναι κατανεμημένοι σε αποθήκες, οχήματα και άλλες τοποθεσίες. Όταν τα προϊόντα διακινούνται μέσω μιας περιοχής με κακή κάλυψη κινητής τηλεφωνίας, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κενά δεδομένων κάθε φορά που χάνεται η υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας.
Για να αποφύγουν την απώλεια πολύτιμων δεδομένων θερμοκρασίας και εντοπισμού θέσης, τα παντοπωλεία θα πρέπει να αναζητήσουν λύσεις που είναι σε θέση να αναπληρώνουν τα κενά δεδομένων. Για παράδειγμα, οι τεχνολογίες παρακολούθησης της Sensitech συνεχίζουν να αποθηκεύουν δεδομένα εντός της συσκευής κατά τη διάρκεια των διακοπών της υπηρεσίας, έτσι ώστε τα δεδομένα να μπορούν να μεταδοθούν μόλις το όχημα εισέλθει σε περιοχή με καλή ισχύ σήματος κινητής τηλεφωνίας. Αυτό διασφαλίζει ότι τα παντοπωλεία εξακολουθούν να έχουν ένα πλήρες σύνολο δεδομένων παρακολούθησης και εντοπισμού χωρίς κενά.
Αξιοποιήστε έναν διαχειριστή προγράμματος για εμπειρογνωμοσύνη
Οι συσκευές παρακολούθησης θερμοκρασίας και θέσης σε πραγματικό χρόνο παράγουν τεράστιες ποσότητες δεδομένων. Ενώ οι περισσότεροι πωλητές παρέχουν πίνακες οργάνων ή άλλες πύλες για την οργάνωση αυτών των πληροφοριών, μπορεί να είναι δύσκολο να γνωρίζει κανείς πώς να ενεργήσει σε αυτές.
Οι κορυφαίοι προμηθευτές στον χώρο της τεχνολογίας της εφοδιαστικής αλυσίδας μπορούν να προσφέρουν την εμπειρογνωμοσύνη τους για να βοηθήσουν τους πελάτες να μετατρέψουν τις πληροφορίες σε δράση. Η Sensitech αναθέτει σε κάθε πελάτη έναν υπεύθυνο προγράμματος για να τον βοηθήσει να ερμηνεύσει τα δεδομένα της εφοδιαστικής αλυσίδας, αξιοποιώντας την 30ετή εμπειρία της εταιρείας στον χώρο. Οι διαχειριστές προγραμμάτων επισημαίνουν τις επικίνδυνες περιοχές, προτείνουν διορθώσεις και παρακολουθούν την πρόοδο με την πάροδο του χρόνου, αποδίδοντας συνεχή βελτίωση σε έναν τριμηνιαίο κύκλο αναθεώρησης.
Χρησιμοποιήστε την αυτοματοποίηση για να ανακουφίσετε τις ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό
Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, οι ελλείψεις προσωπικού αποτελούν σημαντικό παράγοντα πίεσης για τα παντοπωλεία σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η αυτοματοποίηση των διαδικασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας με την τεχνολογία μπορεί να μετριάσει αυτά τα ζητήματα βελτιώνοντας την αποδοτικότητα σε όλες τις κάθετες περιοχές της εταιρείας.
Για παράδειγμα, όταν υπάρχει πρόβλημα με την κατάσταση ενός συγκεκριμένου φορτίου προϊόντων, οι συσκευές της Sensitech μπορούν να στείλουν ειδοποίηση σε πραγματικό χρόνο απευθείας στην ομάδα αγορών ενός παντοπωλείου, χωρίς να δρομολογούν τις πληροφορίες αυτές μέσω του QA. Η ομάδα αγορών μπορεί στη συνέχεια να ξεκινήσει αμέσως τη διαδικασία εξασφάλισης πρόσθετου αποθέματος για την αντικατάσταση του φορτίου σε περίπτωση από
Τελικές σκέψεις
Ο κλάδος των παντοπωλείων και των σούπερ μάρκετ διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη διασφάλιση ότι τα φρέσκα, υγιεινά προϊόντα είναι άμεσα διαθέσιμα στους καταναλωτές. Ωστόσο, τα σημερινά παντοπωλεία αντιμετωπίζουν σημαντική πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού τους, οι οποίες βρίσκονται ακόμη σε φάση ανάκαμψης από τις διαταραχές της πανδημίας COVID-19. Οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού, το αυξανόμενο κόστος και τα ζητήματα ποιοτικού ελέγχου δυσχεραίνουν τη μεταφορά των φρούτων και των λαχανικών από τα χωράφια των παραγωγών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Η σειρά λύσεων ορατότητας της αλυσίδας εφοδιασμού της Sensitech ανακουφίζει από αυτές τις πιέσεις, επιτρέποντας στα παντοπωλεία να παρακολουθούν και να παρακολουθούν τα προϊόντα τους σε πραγματικό χρόνο. Οπλισμένοι με τη σουίτα συσκευών παρακολούθησης της Sensitech, τις εφαρμογές λογισμικού που βασίζονται στο cloud και τα εργαλεία ανάλυσης, οι παντοπώλες αποκτούν εικόνα των δυνατών και αδύνατων σημείων των αλυσίδων εφοδιασμού τους, ώστε να μπορούν να επιλύουν προβλήματα πριν προκαλέσουν σημαντικές διαταραχές. Εξασφαλίζοντας ότι τα προϊόντα διατηρούνται στη σωστή θερμοκρασία και στις σωστές συνθήκες σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, οι λύσεις ψυκτικής αλυσίδας της Sensitech μειώνουν επίσης τα απόβλητα και βελτιώνουν την ποιότητα των προϊόντων.
Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το πώς η Sensitech μπορεί να βοηθήσει τα καταστήματα τροφίμων να αποφύγουν την αλλοίωση και τη μόλυνση, να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα της αποστολής και άλλα, ακολουθήστε μας και επικοινωνήστε μαζί μας σε οποιοδήποτε κανάλι επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε για τον χρόνο σας.